Proč potřebujeme hořčík? A může ho někdy být až příliš?

Published by Vitaslife on

Hořčík je nezbytným minerálem, který naše tělo každodenně potřebuje, abychom se cítili dobře po fyzické i psychické stránce. Je zcela nepostradatelný pro celou řadu procesů a mezi nejdůležitější patří právě tvorba energie. Po draslíku je v buňkách tím nejčastějším minerálem, a proto se jeho nedostatek projeví doslova na všech částech našeho těla. Udržuje buňky v dobré kondici a zpomaluje jejich stárnutí a odumírání. Podílí se také na transportu cukrů do buněk a na využívání kyslíku.

Kdy hořčík nejvíce potřebujeme?

Na tuto otázku je vlastně velice lehké odpovědět. Potřebujeme ho vlastně úplně pořád. Přesto ale existují určitě specifické situace, kdy se spotřeba hořčíku dramaticky zvyšuje a my jej musíme co nejrychleji doplnit. Jednou z takových situací je například stres. Všichni víme, že stres nám škodí a měli bychom se mu vyhýbat. Jenže kdo z nás to skutečně dokáže? Ve stavu stresu dochází k tomu, že se naše tělo jakoby připravuje k boji. Tělo koncentruje svou energii a v takovém stavu významně vylučuje hořčík. Ten je tedy po této zátěži nutné urychleně doplnit, aby nedocházelo ke vzniku některých projevů nedostatku magnézia.

Hořčík je také extrémně užitečný při bolestech hlavy. Umí totiž regulovat průtok krve, a hlavně uvolňovat napjaté a ztuhlé svaly, čímž pomáhá zmírňovat či tlumit i bolesti hlavy. Pokud vás tedy občas přepadne bolehlav, nemusíte hned sáhnout po ibalginu. Lepší je dopřát si nějakou potravinu bohatou na hořčík nebo si dát hořčíkovou tabletku.

Pro budoucí maminky naprostá nezbytnost

Tento minerál je také nezbytný pro každou ženu, která je v očekávání potomka. Hořčík v těhotenství je jedním z nejdůležitějších minerálů pro zdraví dítěte i jeho maminky. Zamezuje některých nepříjemným projevům jako například:

  • tvrdnutí bříška
  • zvýšená únava
  • křeče

Maminky by si tedy měly dopřávat nejen mnoho potravin bohatých na hořčík jako je listová zelenina, banány, luštěniny nebo ořechy, ale také zařadit některé bezpečné doplňky stravy určené pro těhotné ženy.

Hořčík pro sportovce

Kromě maminek nesmí hořčík chybět ani v jídelníčku sportovců. Je nezbytný pro správné využívání energie a pomáhá předcházet bolestivým křečím. Také podporuje činnost srdce a zabraňuje vzniku některých kardiovaskulárních onemocnění. Snižuje pravděpodobnost vysokého krevního tlaku, rozšiřuje cévy a reguluje srdeční činnost. Díky hořčíku pro vás bude sportování skutečně bezpečnou a prospěšnou aktivitou bez rizika. Hořčík je také důležitý pro správné vstřebávání dalších minerálů. Bez něj se může stát, že nebudete mít ani dostatek draslíku, fosfátů, vápníku nebo sodíku.

Lze se hořčíkem předávkovat?

O užitečnosti magnesia už asi nikdo nepochybuje, ale je možné dostat se také do situace předávkování hořčíkem? Je to sice zřídkavé, ale tato možnost existuje. Příznaky jsou následující:

  • problémy s dýcháním
  • nízký tlak a srdeční arytmie
  • celková slabost nebo silné průjmy

Nejčastěji může předávkování nastat tehdy, pokud bereme doplňky stravy, jíme potraviny bohaté na hořčík, a ještě pijeme minerální vody s vysokým obsahem magnézia. Předávkování by měl vždy řešit lékař, takže pokud tyto symptomy pozorujete, okamžitě přestaňte doplňky používat a navštivte svého lékaře. Ten vás vyšetří a určí příčinu vašich potíží. Poté vám navrhne vhodný způsob léčby, což bude nejčastěji snížení příjmu hořčíku. Váš organismus se pak během pár dní dostane do normálu.

V jakých potravinách najdeme hodně hořčíku?

Pro představu je dobré znát alespoň několik základních potravin, ve kterých najdete hodně hořčíku. Patří mezi ně kakao, slunečnicová semínka, dýňová semínka, mandle, pistácie, pohanka, fazole, lískové oříšky, ovesné vločky, tmavá rýže, petrželka, žitný chléb, banán, makrela, losos nebo brokolice a další listová zelenina.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *