Není hořčík jako hořčík. Jak vybrat takový, který vám skutečně pomůže

4. září 2019

Všichni asi víme, že hořčík patří mezi důležité minerály. Jejich přítomnost v těle ovlivňuje funkce metabolismu, růst a tvorbu tkání i vedení nervových impulzů. Lidské tělo si ale minerály nedokáže samo vytvořit, a je tedy nezbytné, abychom je v dostatečném množství přijímali ve stravě. Možná si myslíte, že pokud máte vyváženou stravu s dostatkem ovoce, zeleniny, zdravých tuků a bílkovin, máte v podstatě vyhráno. Bohužel to ale není tak snadné.


Naše znečištěné životní prostředí, konzumace alkoholu nebo kávy a další faktory nám z těla ubírají nadměrné množství vitamínů a minerálů. Projeví se to zejména u vitamínu C, B nebo vápníku, ale často nám schází i hořčík. Obvyklá tzv. zdravá strava nedokáže tyto ztráty dostatečně nahradit a na řadu musí přijít doplňky stravy. Jenže to je právě často kamenem úrazu. Lidé se v doplňcích stravy vůbec neorientují a nevědí, jakým způsobem fungují. Vezmou často první produkt, který je pro ně cenově přijatelný, a o zbytek se nezajímají.


Tak jednoduché to ale není. Tím, že začnete brát jakýkoliv preparát, se vaše hladina magnesia jen tak zázračně nezvýší. Klíčové je pochopit, jakým způsobem ta která sloučenina funguje a zjistit, jaký typ hořčíku je pro naše tělo akceptovatelný a náš organismus jej dokáže zpracovat a použít. Budete se možná divit, ale každá tabletka takto nefunguje. Často to jsou jen vyhozené peníze.


Nekupujte zajíce v pytli


Předtím, než si zajdete koupit doplňky stravy obsahující minerály, je potřeba udělat si malý výlet do lavic základních škol a zopakovat si základy chemie. Minerály totiž existují v různých formách. U řady preparátů, které se prodávají, narazíte na to, že se prodávají v anorganické formě, kde je vstřebatelnost pouze něco okolo 5-10 %. Oproti tomu však existují i přípravky ve formě chelátové, kde už najdete vstřebatelnost okolo 40-90 %. Díky této formě pak minerály dokáží „přežít“ cestu trávícím traktem a skutečně se vstřebat do našeho těla.


Jak poznáte, že je přípravek v chelátové formě? Musíte pečlivě číst obal a vědět, co jednotlivá označení znamenají. Takže než vám nějaký produkt přistane v nákupním košíku, pozorně si prostudujte, co vlastně kupujete. Jakým formám se vyhnout?


• Oxid hořečnatý. Prodává se velmi často, protože je levný, ale jeho vstřebatelnost nepřesahuje 5 %. Jsou to tedy v podstatě vyhozené peníze.
• Citrát hořečnatý. Je sice poměrně dobře vstřebatelný, ale má projímavé účinky a může vám pořádně zamávat se zažíváním.
• Glutamat a asparát. Vstřebatelnost je pouze něco okolo 12 %.


Který hořčík je ten pravý?


Jednou z nejlepších forem hořčíku, která nevyvolává průjmy a je dobře vstřebatelná, je bisglycinát hořečnatý. Výrobci u něj uvádí využitelnost 80-90 % a to zcela bez vedlejších účinků. Mezi další vhodné formy hořčíku patří i magnesium taurate, který je vhodný zejména pro lidi trpící kardiovaskulárními obtížemi. Vhodný je i magnesium malate, který zase nejlépe pomůže lidem trpícím nadměrnou únavou. Dokáže kumulovat přijatou energii a postupně ji uvolňovat po celý den.
Tabletky nestačí
Jak už bylo výše zmíněno, doplňky stravy mohou překlenout určité období, kdy z nějakého důvodu trpíme nedostatkem hořčíku. Dlouhodobě by však v žádném případě neměly nahrazovat příjem hořčíku z potravin. Tento hořčík je pro naše tělo nejpřirozenější a nejlépe vstřebatelný. Hořčík potraviny by se měly stát každodenní součástí našeho jídelníčku. Měly bychom je konzumovat v hojném množství. Dopřejte si například:


• dýňová semínka
• kakaové boby
• špenát
• mandle a mnohé další


Jen tak bude vaše tělo mít skutečně ty živiny, které potřebuje ke správnému fungování. Krátkodobý nedostatek lze překlenout vhodnými doplňky, ale dlouhodobě vám zdraví zaručí jen pestrá a vyvážená strava.