Je DDD vitamínu C v dnešní době stále postačující?

Písmenka DDD, která označují doporučenou denní dávku pro zdravého jedince, najdeme vypsané na mnoha potravinách, a to proto, že bychom si měli přísun vitamínů a minerálů hlídat, abychom si udrželi správné hladiny v krvi.

Jaká je minimální DDD vitamínu C?

Minimální DDD vitamínu C je 10 mg. Je to ale opravdu krajní mez, kterou si lze udržet jen pár měsíců do vypuknutí nemoci. Vitamín C je v těle totiž nepostradatelný a podporuje důležité procesy. Při nedostatku u dětí se projevuje neklidným chováním, poruchami kostnatění a chudokrevností. U dospělých se nedostatek projevuje podkožním krvácením, ztrátou pružnosti cév a krvácením do sliznice a kloubů. DDD u dospělého člověka je 80-100 mg.

Jak nám prospívá století stresu?

21. století se nese v duchu shonu. Vše se neustále zrychluje a lidé začínají být zaplaveni informacemi. Pro každého je pak nepopsatelný prožitek, když se může na chvíli zastavit a nic nedělat. Žijeme zkrátka v neustálém stresu, a i když máme pocit, že vše zvládáme, naše tělo jede dost možná na dluh. Nejen to by mělo být důvodem k tomu, abychom si hlídali hladiny vitamínů a minerálů v krvi.

Pokud budeme dodržovat denní doporučené dávky, ulehčíme našemu tělu a tím i sami sobě zbytečné problémy. Dodržování DDD vitamínu C vede ke snížení stresu, předcházíme díky němu kardiovaskulárním onemocněním a chráníme se proti těžkým kovům.

Správným množstvím vitamínu C zabráníme taky volným radikálům neboli atomům s nepárovým počtem elektronů, které jsou nestabilní a reaktivní. Tyto radikály se navazují na další a odtrhují je od sebe, přičemž vzniká volných radikálů stále více. Osamocené atomy jsou agresivní a poškozují buňky v našem organismu. Proto je naším cílem udržet počet radikálů na co nejnižší hodnotě požíváním vitamínu C. Produkci volných radikálů ale výrazně zvyšuje cigaretový kouř, alkohol, průmyslová rozpouštědla a smog, který je bohužel čím dál větší samozřejmostí. Potřeba vitamínu C se tak neustále zvyšuje, aby se tělo dokázalo vypořádat s vnějšími vlivy.

Proč nám chybí vitamín C?

Vitamín C je obsažen v ovoci a zelenině. Problémem ale je, že se rozpouští ve vodě a vytrácí se při vaření i ohřívání v mikrovlnné troubě. Když naše tělo přijme vitamín C, rovněž se rozpustí po nějaké době ve vodě a vyloučíme ho v moči. Je tedy zřejmé, že pokud jsme kuřáci, požíváme často alkohol nebo žijeme ve znečištěném prostředí, je naše potřeba vitamínu C vyšší. K tomu si naše tělo neumí uchovávat vitamín C. Pokud si tudíž nejsme jisti tím, že máme vyváženou stravu, měli bychom se odkázat na vitamínové tabletky, díky kterým předejdeme nepříjemným stavům a náladám.

Podobné články

#strava Rovnováha na talíři aneb na co se zaměřit při tvorbě jídelníčku

Co znamená spojení dokonalá strava? Jednoduše by mělo označovat jídelníček, který obsahuje jen potraviny, jež naše tělo doopravdy potřebuje a využije. Žádné další nezdravé mlsání a přesně vyvážené trio cukry, tuky a bílkoviny. Jak se ale…

Zobrazit více
#strava Co nám přináší vitamín C a co nás čeká při jeho nedostatku?

Každý z nás ví, že jsou vitamíny důležité pro správné fungování těla. Málokdo se ale vyzná v tom, jak nás jednotlivé vitamíny dokážou obohatit. Proto se v tomto článku zaměříme na benefity a důležitost jednoho z nejznámějších a nejdůležitějších vitamínů,…

Zobrazit více
0