Co nám přináší vitamín C a co nás čeká při jeho nedostatku?

Každý z nás ví, že jsou vitamíny důležité pro správné fungování těla. Málokdo se ale vyzná v tom, jak nás jednotlivé vitamíny dokážou obohatit. Proto se v tomto článku zaměříme na benefity a důležitost jednoho z nejznámějších a nejdůležitějších vitamínů, a to konkrétně na vitamín C.

Benefity vitamínu C

  • Vitamín C je především silným antioxidantem, který chrání buňky před oxidativním stresem a neutralizuje škodlivé volné radikály, jenž poškozují buňky.
  • Snižuje pravděpodobnost vzniku kardiovaskulárních onemocnění.
  • Podporuje tvorbu kolagenu, který je potřebný pro funkci krevních cév, chrupavek, kostí, kůže a zubů. Jelikož má kolagen vliv na stavbu tkání, je považován za účinnou prevenci proti stárnutí organismu.
  • Pomáhá udržovat normální funkci imunitního systému při i po nadměrném psychickém či fyzickém výkonu.
  • Podporuje energetický metabolismus a přispívá k normální činnosti nervové soustavy.
  • Pomáhá ke snížení únavy a vyčerpání. Odbourává stres a snižuje projevy nachlazení.
  • Zvyšuje obranyschopnost těla při zátěži těžkými kovy, které se běžně dostávají do těla v podobě cigaretového kouře, smogu ad.
  • Pomáhá udržovat správnou hladinu cukru v krvi.

Jak na nás působí vitamín C?

Doporučená denní dávka je 80-100 mg. Potřeba příjmu se ale liší podle typu zaměstnání, pohybové aktivity atd. Vyšší potřebu mají obecně lidé, kteří jsou kuřáci, jsou ve stresu a osoby nakažené infekčním onemocněním. Mohlo by se zdát, že se o příjem vitamínu C nemusíme ani zajímat. Opak je ale pravdou už jen z toho důvodu, že se při vaření a rozpouštění ve vodě vitamín C ničí a vytrácí. Stejně to funguje i po jeho konzumaci v těle, kde se rozpustí ve vodě a vyloučíme ho z těla ven. Nedokážeme ho tudíž uchovat v těle, a to je důvod, proč bychom se měli zajímat, zda přijímáme dostatečné množství, abychom byli ve fyzické i psychické pohodě.

Nedostatek vitamínu C

Minimální denní dávka je stanovená na 10 mg. Pokud má člověk tento denní příjem, spadá do rizikové skupiny. U malých dětí může nedostatek vitamínu C vyvolat Möller-Barlowův syndrom, který je u dospělých označován jako kurděje. Onemocnění se dnes vyskytuje ve velmi chudých oblastech a u chudých lidí.

Zbystřit by měli kuřáci, kteří potřebují přijmout alespoň o 35 mg více vitamínu C než nekuřáci. Jejich tělo se totiž vypořádává se škodlivým kouřem pomocí vitamínu C, a proto jim poté tento antioxidant schází při běžném fungování organismu.

Těhotné ženy by měly v době těhotenství zvýšit příjem množství živin. Stejně to platí s vitamínem C, jehož množství by měly zvýšit o 15 % oproti běžnému užívání před těhotenstvím. Denní doporučená dávka pro těhotné ženy je 85 mg.

Sdílejte

Podobné články

#detox Zdraví tlustého střeva jako cesta ke šťastnějšímu tělu i duši

Tlusté střevo je považováno za konečný úsek trávicí trubice, v němž již neprobíhá proces trávení, ale vstřebávání vody, minerálních solí a vitamínů. Jedná se o část, v níž se nachází asi 70 % imunitního systému a symbiotické bakterie... Zobrazit více

#jingjang Jídelníček na míru v režii čínské medicíny

Znáte ten pocit, když jste unavení, podráždění a celkově bez energie, ale vlastně nevíte proč? Na nálady a pocity má vliv mnoho faktorů. Na vině je mimo jiné i náš jídelníček a sami si můžeme ověřit,... Zobrazit více

#strava Rovnováha na talíři aneb na co se zaměřit při tvorbě jídelníčku

Co znamená spojení dokonalá strava? Jednoduše by mělo označovat jídelníček, který obsahuje jen potraviny, jež naše tělo doopravdy potřebuje a využije. Žádné další nezdravé mlsání a přesně vyvážené trio cukry, tuky a bílkoviny. Jak se ale... Zobrazit více

0