Co nám přináší vitamín C a co nás čeká při jeho nedostatku?

3. listopadu 2020

Každý z nás ví, že jsou vitamíny důležité pro správné fungování těla. Málokdo se ale vyzná v tom, jak nás jednotlivé vitamíny dokážou obohatit. Proto se v tomto článku zaměříme na benefity a důležitost jednoho z nejznámějších a nejdůležitějších vitamínů, a to konkrétně na vitamín C.

Benefity vitamínu C

  • Vitamín C je především silným antioxidantem, který chrání buňky před oxidativním stresem a neutralizuje škodlivé volné radikály, jenž poškozují buňky.
  • Snižuje pravděpodobnost vzniku kardiovaskulárních onemocnění.
  • Podporuje tvorbu kolagenu, který je potřebný pro funkci krevních cév, chrupavek, kostí, kůže a zubů. Jelikož má kolagen vliv na stavbu tkání, je považován za účinnou prevenci proti stárnutí organismu.
  • Pomáhá udržovat normální funkci imunitního systému při i po nadměrném psychickém či fyzickém výkonu.
  • Podporuje energetický metabolismus a přispívá k normální činnosti nervové soustavy.
  • Pomáhá ke snížení únavy a vyčerpání. Odbourává stres a snižuje projevy nachlazení.
  • Zvyšuje obranyschopnost těla při zátěži těžkými kovy, které se běžně dostávají do těla v podobě cigaretového kouře, smogu ad.
  • Pomáhá udržovat správnou hladinu cukru v krvi.

Jak na nás působí vitamín C?

Doporučená denní dávka je 80-100 mg. Potřeba příjmu se ale liší podle typu zaměstnání, pohybové aktivity atd. Vyšší potřebu mají obecně lidé, kteří jsou kuřáci, jsou ve stresu a osoby nakažené infekčním onemocněním. Mohlo by se zdát, že se o příjem vitamínu C nemusíme ani zajímat. Opak je ale pravdou už jen z toho důvodu, že se při vaření a rozpouštění ve vodě vitamín C ničí a vytrácí. Stejně to funguje i po jeho konzumaci v těle, kde se rozpustí ve vodě a vyloučíme ho z těla ven. Nedokážeme ho tudíž uchovat v těle, a to je důvod, proč bychom se měli zajímat, zda přijímáme dostatečné množství, abychom byli ve fyzické i psychické pohodě.

Nedostatek vitamínu C

Minimální denní dávka je stanovená na 10 mg. Pokud má člověk tento denní příjem, spadá do rizikové skupiny. U malých dětí může nedostatek vitamínu C vyvolat Möller-Barlowův syndrom, který je u dospělých označován jako kurděje. Onemocnění se dnes vyskytuje ve velmi chudých oblastech a u chudých lidí.

Zbystřit by měli kuřáci, kteří potřebují přijmout alespoň o 35 mg více vitamínu C než nekuřáci. Jejich tělo se totiž vypořádává se škodlivým kouřem pomocí vitamínu C, a proto jim poté tento antioxidant schází při běžném fungování organismu.

Těhotné ženy by měly v době těhotenství zvýšit příjem množství živin. Stejně to platí s vitamínem C, jehož množství by měly zvýšit o 15 % oproti běžnému užívání před těhotenstvím. Denní doporučená dávka pro těhotné ženy je 85 mg.